Тест "Малюнок дерева" Інструментарій

Тест "Малюнок дерева" 25.03.2023

Обладнання: чистий аркуш паперу (формат А4), ручка, простий олівець, кольорові олівці, фломастери.
Вік досліджуваного: з 10 років.
Процедура дослідження
Аркуш кладеться перед досліджуваним вертикально. Щоб не вплинути на розмі-щення малюнка на аркуші, підписувати його слід після виконання роботи. Вибір, чим малювати, досліджуваний має робити сам. Після ознайомлення із завданням: "Намалюй дерево, яке тобі подобається" ніяких додаткових пояснень або рекомендацій давати не можна.

Інтерпретація результатів

Для інтерпретації малюнка, виконаного досліджуваним, доцільно використовувати рекомендації Л. Ясюкової, яка вважає, що для розуміння особистісних особливостей досліджуваного цілком надійними є такі параметри малюнка.

  • 1. Загальний розмір дерева. Відображає емоційно забарвлене відчуття власної цінності та значущості. Велике дерево (більш як 2/3 аркуша) - це впевненість у собі, повнота життя, енергетичне багатство. Дерево розміром 1/2-2/3 аркуша є найбільш типовим. Зменшення розміру дерева до 1/3 аркуша й менше свідчить про відсутність впевненості у собі, про відчуття дитиною власної незначущості, непотрібності, про знижену загальну енергетику.
  • 2. Розміщення дерева на аркуші. Розміщення малюнка у верхній частині аркуша свідчить про мрійливість дитини, відсутність схильності до активних дій, у нижній - про практичність, приземленість, про те, що дитина живе нинішнім днем. Якщо дерево намальоване зліва, то дитина тяжіє до матері, перебуває під її впливом; якщо праворуч - тяжіє до батька, зазнає його впливу.
  • 3. Товщина стовбура. Відображає силу "Я", віру дитини у власні можливості. Найбільш важлива характеристика для прогнозування адаптації та потенціалу особистісного розвитку дитини. Наприклад, якщо дерево дуже мале (буквально 3-4 см), але при цьому стовбур товстий (2 см і більше), то за таку дитину не варто непокоїтися. Дитина розуміє, що сьогодні її ніхто не цінує, нікому вона не потрібна, але вона ще покаже, на що вона здатна. Такі діти, як показують спостереження, добре адаптуються й у подальшому завойовують повагу у своєму оточенні.
  • 4. Форма стовбура. Стовбур у вигляді моркви догори гострим кінцем інтерпретується як інфантильність, збереження установок та манери поведінки, властивих молодшим дітям. Стовбур-морква гострим кінцем донизу означає певну зайву дорослість, що іноді властива самостійним, незалежним дітям. Більш раннє дорослішання відбувається тоді, коли дитині доводиться самостійно піклуватися про молодших родичів чи про хворих дітей у сім'ї, або коли мати виявляється надто легковажною. Такі діти керують батьками, ставляться до них поблажливо, дають їм розумні поради, роблять зауваження. Так само вони поводяться й у школі з учителями, через що мають багато неприємностей.
  • 5. Тип дерева. Листяне дерево - це звичайні, нормальні стосунки з людьми; хвойне дерево - "колючі" взаємини з людьми (глузування і т.ін.); пальма - демонстративність у спілкуванні.
  • 6. Крона. Характеризує комунікативну сферу. Замкнений силует крони свідчить про обмежене, чітко визначене коло спілкування. Якщо крона не замкнена - дитина відкрита, готова до встановлення нових контактів.
  • 7. Співвідношення крони і величини дерева у цілому. Відображає потребу у спілкуванні. Якщо крона становить 1/2-2/3 величини дерева, то потреба у спілкуванні відповідає "нормі". Збільшення або зменшення крони відносно вказаних розмірів свідчить про відповідно підвищення або зниження потреби у спілкуванні щодо звичайного рівня її прояву.
  • 8. Листя. Наявність листя (або замкненого силуету крони) свідчить про те, що потреба у спілкуванні задовольняється; відсутність листя, кілька листочків на голих гілках, обпале листя, - потреба у спілкуванні не задовольняється. Відсутність листя може також свідчити про невміння спілкуватися. Промальовування листя свідчить про вибірковість спілкування, про те, що дитина враховує особливості людини, з якою вона спілкується. Хаотична замальовка крони характеризує непостійність, хаотичність спілкування, за якого вибірковість контактів або врахування індивідуальних особливостей партнера відсутні.
  • 9. Дупло. Надійно можна інтерпретувати у тих випадках, коли з дупла хтось виглядає або ж хтось сидить у ньому. Це свідчить про наявність некерованих імпульсів, які періодично підштовхують дитину до здійснення вчинків ("дрібних капостей"), ніяк не властивих її поведінці. Дорослі, як правило, не вірять, що така гарна дитина могла це зробити.
  • 10. Сонце. Сонце ліворуч свідчить про авторитет або тиск з боку матері (рідше - бабусі); сонце праворуч свідчить про авторитет або тиск з боку батька (рідше-дідуся).
  • 11. Хмаринки. Хмаринки ліворуч - це втрата контакту з матір'ю, відсутність її виховного впливу; хмаринки праворуч - втрата контакту з батьком (буквально: "за хмаринками"). Суцільні хмаринки по усьому верху аркуша, хмари брудносіро-синього кольору - повне порушення емоційного контакту з батьками. Дитина полишена на саму себе, якихось виховних впливів, піклування з боку батьків не спостерігається.
  • 12. Пеньок. Свідчить про те, що дитина не бачить жодних перспектив у майбутньому, життя може здаватися для неї закінченим. Вона не бачить себе у тому майбутньому, яке на неї чекає. Аналогічно інтерпретується зламане дерево.
  • 13. Пеньок поруч із деревом (або відділений дорогою чи річкою). Характеризує різкі зміни у житті (буквально: "закінчилося одне життя, почалося інше"). Важливі порівняльна товщина пня і дерева. Якщо стовбур дерева не тонший за пеньок, то дитина не постраждала від змін, які відбулися у її житті; якщо тонше - то ці зміни травмували її, призвели до втрати впевненості у собі.
  • 14. Товсті гілки (одна або кілька), явно нижчі за крону й окремо від неї. Свідчать про наявність "діяльності, яка заміщає" й спрямована на компенсацію неуспішності дитини в основній діяльності (наприклад, погано вчиться, але хороший спортсмен). Провідна діяльність стає незначущою, оскільки потреба у досягненнях задовольняється діяльністю, яка заміщає основну.
  • 15. Пониклі, тонкі гілки, тонкий стовбур, слабке натискання. Характерні для малюнків чутливих, вразливих, тривожних дітей.
  • 16. Малюнок дерева займає весь аркуш, так, що стовбур та крона навіть не помістилися на аркуші повністю (вийшли за верхній край аркуша) - свідчить про надмірну активність дитини.
  • 17. Яблука або будь-які плоди, квіти, метелики на дереві. Свідчить про симбіотичний зв'язок із матір'ю, залежність від матері, прихильність до неї й природне підпорядкування її впливові.
  • 18. Використання кольору. Використання чистих яскравих кольорів для розфарбування характеризує нормальний емоційний стан. Використання чорного, брудно-сірих, брудно-коричневих кольорів свідчить про переважання негативних емоцій, наявність тривожності, невротичних страхів. Відсутність кольору ніяк не інтерпретується.
  • 19. Стовбур, розщеплений у верхній частині (явно розходиться від середини). Свідчить про наявність установок, що конфліктують; про інтереси, які важко узгоджуються; про неможливість здійснити вибір; про прагнення зберегти й те, й те. Така ситуація може провокувати істерики, поведінкові зриви, довести до неврозу. 
  • 20. Дерево, розщеплене донизу, або стовбури, що перехрещуються. Можливі психічні порушення, пов'язані з подвійністю внутрішнього життя, що не є наслідком якоїсь інтриги, з розщепленням внутрішнього світу (потрібна консультація психіатра).
  • 21. З крони дерева "виростають " самостійні дерева з кронами. Можливі шизофренічні порушення психіки, відхід у вигаданий світ, фантастичні страхи (необхідна консультація психіатра).
  • 22. Стовбур замкнений, фактично являє собою дві паралельні палки, або схожий на дошку від паркана, яку рівно зрізали зверху; гілки грубі, товсті, схожі на колоди або дошки паркана, розходяться перпендикулярно від стовбура, листя немає. Свідчить про наявність елементів артизму у поведінці, порушення спілкування, світосприйняття, емоційної деривації (необхідна консультація психіатра).